Taşucu Donuk Omuz

Donuk omuz (frozen shoulder) diğer ismiyle adheziv kapsülit, adından da anlaşılacağı gibi omuz hareketlerinin ciddi anlamda kısıtlandığı ve ağrının eşlik ettiği bir hastalıktır. Donuk omuz, eklemi çevreleyen yumuşak dokuların, özellikle de eklem kapsülünün kalınlaşıp sertleşmesi sonrası ortaya çıkar. Kalın ve kısalmış olan bu dokular omuz hareketlerini engeller.

Donuk Omuz belirtileri nelerdir?

Genellikle tek bir omuz tutulur ama hastaların üçte birinde tutulum iki taraflı olabilir. Hareketlerin kısıtlılığı donuk omuzun erken belirtisidir. Eğer elinizi başınızın üzerine, karşı omuzunuza ve sırtınıza götürmede zorluk çekiyorsanız omuz hareketleriniz kısıtlanmış demektir. Hareketler her yöne kısıtlıdır. Hasta saçını tarayamaz, elini sırtına değdiremez. Ayrıca özellikle geceleri artan şiddette omuz ve kol ağrıları vardır.

Donuk omuzun gelişimi yavaş seyirlidir, 3 evre halinde ve uzun sürede gelişir:

Birinci evrede (erken dönem, yangı evresi):

Omuzda ağrı giderek artarken hareketler her yöne kısıtlanmaya başlar. Bu devre yaklaşık 1-3 ay kadar sürer.

İkinci devre (yapışıklık dönemi, donma evresi ):

Bu dönemde ağrı giderek azalır ancak hareket kısıtlılığı belirgindir. Karşı kolla kıyaslandığında hareketler % 50 oranında azalmıştır. Bu dönem 4-6 ayda sonlanır.

Üçüncü devre(Çözülme evresi):

Ağrı iyice azalır ve omuz hareketleri yavaş yavaş geri döner. Durum düzelmeye başlar. Ancak hasta omuzunu hiç hareket ettiremez.  İkinci yılın sonunda hastalığın çoğu bulgusu azalmıştır ancak hastaların yaklaşık beşte birinde hala rahatsız edici bir ağrı ve hareket kısıtlılığı vardır. Bu devreden sonra omuz hareketlerinde kısmen iyileşme olur. Eğer iyi tedavi edilirse omuz hareket açıklığı hemen hemen eski haline gelir. Bazı hastalarda omuza hareket sağlamak için ameliyat gerekebilir.